Onder de 18 en toch een mobiel abonnement met of zonder toestel afsluiten
Bij het afsluiten van een mobiel abonnement wordt altijd om legitimatie gevraagd, waardoor het in feite (zo goed als) onmogelijk is om als minderjarige toch een telefoonabonnement op je naam te krijgen. Wettelijk is dit zo geregeld, en dit zorgt ervoor dat minderjarigen niet in de financiële problemen komen. Uiteraard zijn er redenen waardoor het toch kan voorkomen dat een kind een mobiel abonnement afsluit, bijvoorbeeld als sprake is van een vervalsing van het legitimatiebewijs. In dat geval is het telefoonabonnement te vernietigen, en ongedaan te maken als de vervalsing door de ouder / verzorger bij de provider aannemelijk kan worden gemaakt.
Bij welke provider een telefoonabonnement afsluiten voor een minderjarige?
Als ouder wil je natuurlijk het beste mobiele abonnement voor je kind. Wat het beste mobiele abonnement is hangt maar net af van waar je naar op zoek bent, en welke eisen en wensen je hebt.
Sim Only abonnement (telefoonabonnement zonder toestel):
Een abonnement zonder smartphone is verreweg het goedkoopste, en goedkoper dan een abonnement met toestel. Logisch, want een toestel is nooit gratis. Een Sim Only kan dus een goede optie zijn als je voor de keuze staat om een mobiel abonnement af te sluiten voor je kind. De providers met de goedkoopste Sim Only abonnementen zijn Simpel, Simyo, Ben en Youfone. Voor een bedrag tussen de 2,50 euro en een kleine 10 euro per maand kun je klaar zijn.
> Vergelijk nu alle Sim Only abonnementen (zonder toestel)
Abonnement met toestel:
Wil je toch een mobiel abonnement en ook een smartphone voor je kind? Goedkope providers voor abonnementen met toestel zijn Ben en Hollandsnieuwe. De bundels zijn hier vaak wel wat beperkter qua hoeveelheid belminuten en data, maar dit is voor velen een uitkomst, omdat een kind toch niet te veel moeten bellen en internetten.
> Vergelijk nu alle telefoonabonnementen met toestel
Voorkomen van te hoge kosten bij een telefoonabonnement voor een kind
Eén van de meeste vervelende dingen waar je mee geconfronteerd kan worden als ouder / verzorger is dat je kind ver buiten de bundel belt of internet. Die kan leiden tot torenhoge kosten, en flinke kopzorgen. Dit kun je voorkomen op twee manieren. De eerste manier is een telefoonabonnement met onbeperkt internet en/of onbeperkt bellen. In dat geval kan een kind nooit buiten de bundel gaan met bellen en/of internet en worden te hoge kosten zeker voorkomen. Het nadeel is dat de kosten voor het abonnement wat hoger zullen liggen, hoewel onbeperkt bellen tegenwoordig nauwelijks meer kost dan een bundel met beperkte belminuten. Onbeperkt internet is wel wat duurder, maar ook dit wordt steeds goedkoper.
> Vergelijk mobiele abonnementen met onbeperkt internet en/of bellen
Een tweede manier om hoge kosten te voorkomen is het afsluiten van een telefoonabonnement waarbij er een kostenplafond wordt ingesteld voor bellen en/of internet. Je kind kan dan nooit meer verbruiken dan het plafond. De provider stuurt doorgaans een sms’je als het kostenplafond bijna bereikt is. Enkele providers zoals Youfone en Simpel bieden deze mogelijkheid voor kostenplafonds.