Telefoonabonnement bij overlijden opzeggen - de mogelijkheden die er zijn
Over het algemeen hebben alle providers een beleid voor overleden personen die een mobiel abonnement hebben lopen (met of zonder toestel). De mogelijkheden verschillen per provider.
Allereerst is het goed om te weten dat providers doorgaans pas mogelijkheden bieden als iemand daadwerkelijk is overleden. Is iemand nog niet overleden, maar wil je wel al de kosten voor een mobiel abonnement verlagen, bijvoorbeeld omdat iemand tijdens een ziekte weinig gebruik maakt van het mobiele abonnement? Dan is de beste oplossing om de bundels zoveel als mogelijk te verlagen. Bel hiervoor met de klantenservice van de betreffende provider, of pas de bundels aan via het account van diegene op de website van de provider.
Kortweg zijn er de volgende opties die je als naaste hebt met een telefoonabonnement van een overleden persoon. Voor al deze opties is een overlijdensakte nodig, en de provider regelt de gewenste oplossing eigenlijk altijd kosteloos.
1. Abonnement (kosteloos) laten stoppen
Eigenlijk bieden alle provider de mogelijkheid om een mobiel abonnement direct te laten stoppen, zodra iemand is overleden. Opzeggen van een telefoonabonnement bij overlijden is dus eigenlijk altijd mogelijk. Aan het opzeggen van een mobiel abonnement zijn dan vrijwel nooit kosten verbonden. Dit mag eigenlijk ook wel worden verwacht van een provider, want een overlijden is voor naasten al hectisch en moeilijk genoeg. Voordeel van stoppen met het mobiele telefoonabonnement van de overleden persoon is dat dat kosten ook direct stoppen (bij het overzetten op naam van iemand anders is dit niet zo). Nadeel is dan weer dat het mobiele nummer ophoudt te bestaan, terwijl er nog belangrijke berichten kunnen binnenkomen op het nummer van diegene die er niet meer is. Dit laatste kan een goede reden zijn om het abonnement nog een tijdje te laten doorlopen.
2. Het mobiele abonnement (kosteloos) op naam van iemand anders laten zetten
Wil je het telefoonnummer blijven doorgebruiken en het nummer niet opzeggen na overlijden van een naaste? Dan is contractovername een goede oplossing. Providers bieden deze mogelijkheid eigenlijk altijd. Je kunt dan ook lang na iemands overlijden nog de berichten van diegene (uit)lezen en eventuele inkomende telefoongesprekken afhandelen, en waar nodig daar actie op ondernemen. Met behoud van het mobiele contract blijft ook het 06-nummer van de overledene behouden, maar natuurlijk ook de maandelijkse kosten voor het contract. Een optie kan zijn om de provider ook te verzoeken om de bundels te verlagen. Zo blijf je toch bereikbaar met het betreffende 06-nummer, maar zijn de kosten minimaal.
3. Het mobiele telefoonabonnement (kosteloos) laten omzetten naar PrePaid
Opzeggen van een mobiel abonnement van iemand die is overleden kan ook door over te gaan naar prepaid. Dit is vaak ook kosteloos. Dit is de beste en goedkoopste optie als je het mobiele nummer wel wil blijven doorgebruiken, maar helemaal geen abonnementskosten meer wilt hebben. Wel zul je zo af en toe prepaid tegoed moeten kopen, om te voorkomen dat het nummer onbereikbaar wordt.
4. Nummer houden en een nieuw mobiel abonnement, bij een andere provider
Een minder gebruikelijke optie is het mobiele nummer van de overleden dierbare houden, maar het abonnement doorzetten bij een andere provider als waar de overleden persoon zat. Overleg met de huidige provider wat de mogelijkheden zijn. In feite moet het contract dan eerst worden overgedragen aan een naaste, via een contactovername, dit tezamen met een overstap naar een andere provider in een nieuw abonnement.
> Vergelijk mobiele abonnementen met toestel
> Vergelijk mobiele abonnementen zonder toestel
Wordt een toestellening ook kwijtgescholden?
Heeft de overledene een abonnement met toestel gesloten, en is het toestel nog niet afbetaald? Dan wordt ook de toestelbundel als service doorgaans kwijtgescholden. Het toestel mag je dan houden als nabestaande. Informeer bij de provider over de exacte voorwaarden. Loopt er ook een verzekering voor de smartphone? Regel die opzegging dan apart bij de betreffende verzekeraar. De provider regelt dit doorgaans namelijk niet!